Contoh Rancangan Mengajar Harian
Dunia Sains dan Teknologi Tahun 3
(Dipetik dari Kursus Sains 2012 Kumpulan 3 Hilir Perak)
Matapelajaran : Dunia Sains Dan Teknologi
Kelas : 3 Bestari
Masa : 8. 10 – 9.10 a.m.
Tema :
Sains Hayat
Standard Pembelajaran : 3.1.1
Objektif Pembelajaran
: Pada akhir P&P, murid dapat:
1.
Mengenal
pasti litupan badan haiwan iaitu bercangkerang, berbulu, berbulu pelepah, bersisik.
2. Mengenal
pasti anggota badan haiwan iaitu berkaki,
bersayap, berekor, bertanduk, berparuh,
berkuku tajam.
EMK : Kreativiti, nilai murni.
BBB :
Carta gambar, slaid show
Penilaian P&P: Lembaran Kerja
FASA
|
CADANGAN AKTIVITI
|
CADANGAN KOMUNIKASI
|
1.
Persediaan
(5 minit)
Pemerhatian dan analisis
|
1. Guru menunjukkan seekor kucing yang bernyawa
kepada murid-murid.
2. Murid-murid menyentuh tubuh badan kucing
tersebut dan memerhatikan ciri luaran kucing.
3. Guru bersoal jawab murid-murid tentang haiwan tersebut.
|
1. Apakah nama haiwan yang anda sedang sentuh?
2. Apakah yang anda dapati semasa menyentuh
haiwan tersebut?
3. Adakah
sentuhan itu sama semasa menyentuh kulit anda?
4. Berapakah bilangan kaki yang terdapat pada
haiwan tersebut?
|
2. Imaginasi
(20 minit)
Penjanaan Idea
Sintesis Idea
|
1. Guru bersoal jawab murid dengan mengimbas
kembali pengetahuan sedia ada.
2. Murid menyenaraikan liputan badan dan
anggota badan haiwan.
3. Guru bersoal jawab dengan murid.
4. Guru menunjukkan beberapa jenis gambar
haiwan.
5. Guru bersoal jawab dengan murid mengenai
gambar yang dipaparkan dalam skrin dan memberi penerangan tentang
ciri-ciri haiwan.
|
1. Namakan haiwan yang:
a. bercangkerang
b. berbulu
c. berbulu pelepah
d. bersisik
e. berkaki dan tidak berkaki
f. berkuku tajam
2. Namakan ciri-ciri yang terdapat pada haiwan
yang berikut:
a. kambing
b. ayam
c. ikan
d. siput
|
3. Perkembangan
(30 minit)
|
1. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
2. Setiap kumpulan diedarkan dengan 3 jenis
gambar haiwan.
3. Murid diminta untuk melebelkan ciri-ciri
yang terdapat pada haiwan dalam gambar yang diberi.
4. Murid diminta membentangkan hasil kerja di
hadapan kelas.
5. Guru menyemak dan membetulkan jawapan murid.
6. Guru menjalankan pentaksiran terhadap murid.
7. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
setiap murid.
8. Murid diminta membuat lembaran kerja
tersebut
|
B1D2E1 / B1D2E2
B3D1E2 (mengelaskan)
|
4. Tindakan
(5 minit)
Pelaksanaan Amalan
Berterusan
|
1. Guru menunjukkan beberapa liputan badan dan
anggota badan haiwan melalui power point.
2. Murid diminta menamakan bahagian yang
ditunjukkan.
|
Bahagian Tubuh Badan Haiwan
No comments:
Post a Comment