KEMAHIRAN PROSES SAINS TAHUN 3
Matlamat kurikulum
Sains sekolah rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan ilmu pengetahuan
sains, kemahiran saintifik serta sikap saintifik dan nilai murni. Penerapan
ketiga-tiga komponen ini tidak dijalankan secara berasingan tetapi ianya
haruslah dijalankan secara beriringan. Kurikulum Sains KSSR memberi penekanan
kepada penguasaan kemahiran saintifik iaitu kemahiran proses sains dan
kemahiran manipulatif. Pengoperasian kemahiran proses sains dalam pengajaran
dan pembelajaran (p&p) merupakan satu pendekatan pedagogi dalam menimbulkan
minat dan keseronokan murid untuk terlibat secara aktif dalam proses p&p. Penekanan
terhadap penguasaan kemahiran proses sains menuntut suatu perubahan dalam
amalan p&p iaitu dari pendekatan yang berorientasikan“memberitahu” kepada
pendekatan berorientasikan proses. Perubahan ini membolehkan murid itu sendiri
mendapatkan pengetahuan melalui proses yang mereka lalui. Cabaran utama yang perlu
ditangani oleh guru dalam merealisasikan hasrat ini adalah kefahaman dan
keupayaan guru itu sendiri untuk menyampai dan mengintegrasikan kemahiran
proses sains dalam p&p secara berkesan. Berdasarkan kajian, didapati tahap
pelaksanaan proses sains oleh guru berada pada tahap rendah. Ramai guru sains
kurang bersedia menerapkan kemahiran proses sains ini semasa p&p. Pihak KPM
berpendapat sekiranya kemahiran ini tidak ditulis secara tersurat dalam
standard pembelajaran, maka masalah ini akan berterusan. Keadaan sedemikian
boleh mewujudkan satu jurang di
antara hasrat
kurikulum dengan pelaksanaan p&p di bilik darjah. Dokumen standard kurikulum
sains (DSK) mengandungi Tema Pengenalan kepada Sains yang memberi penekanan
kepada murid untuk menguasai setiap kemahiran proses sains secara eksplisit.
Oleh kerana setiap kemahiran proses sains ini dijadikan standard pembelajaran
maka ianya mesti dikuasai oleh setiap murid. Modul Kemahiran Proses Sains
merupakan satu usaha Bahagian Pembangunan Kurikulum untuk membantu guru sains
dalam merealisasikan hasrat yang tersurat dalam DSK sains. Modul ini juga
memberi penjelasan tentang kemahiran proses sains untuk dijadikan panduan dalam
merangka dan melaksanakan p&p sains yang berorientasikan penguasaan
kemahiran proses sains. Modul Kemahiran Proses Sains bagi Tahun 3 ini
merangkumi semua kemahiran proses sains seperti yang tersurat di dalam Dokumen
Standard Kurikulum Sains Tahun 3 iaitu memerhati, mengelas, mengukur dan
menggunakan nombor, membuat inferens, meramal dan berkomunikasi.
MATLAMAT
Modul ini digubal dengan tujuan
untuk membantu guru dalam menerapkan
kemahiran proses sains dengan
lebih berkesan supaya murid boleh menguasainya.
OBJEKTIF
Selepas menggunakan modul ini,
guru dapat:
·
Memahami
pengertian setiap kemahiran proses sains.
·
Mengetahui
ciri-ciri bagi setiap kemahiran proses sains
·
Merangka
strategi p&p yang berorientasikan penguasaan kemahiran proses sains dengan
yakin supaya murid sedar kemahiran yang sedang dikuasai.
Selepas menjalankan aktiviti
yang terdapat dalam modul ini, murid dapat:
- Menguasai kemahiran proses sains.
- Menyedari proses yang berlaku semasa mereka menjalankan kemahiran proses sains.
- Membuat penilaian kendiri tentang pemahaman mereka terhadap kemahiran proses sains yang mereka jalankan.
- Mengaplikasi pengetahuan kemahiran proses sains dalam situasi baru.
KANDUNGAN
Modul ini telah dibangunkan
mengikut setiap kemahiran proses sains. Dalam setiap kemahiran proses sains,
penulisan modul ini disusun mengikut format berikut:
·
Petunjuk
ü Dalam bahagian ini, dinyatakan
ciri-ciri yang menentukan kemahiran proses itu dialami dan dicapai oleh murid.
Ia juga menjadi panduan kepada guru untuk melihat sama ada mereka menjalankan
kemahiran yang dihasratkan dengan betul.
·
Pelaksanaan
ü Dalam bahagian ini, disediakan
contoh rancangan pengajaran yang terperinci sebagai panduan untuk guru
melaksanakan p&p bagi mencapai sesuatu kemahiran proses sains. Ini membantu
guru menyediakan rancangan pengajaran harian mereka. Ia juga sebagai panduan
untuk guru merangka strategi p&p lain yang berorientasikan penguasaan kemahiran
proses sains.
·
Lembaran
ü Dalam bahagian ini, Lembaran
Penyiasatan dan Lembaran Kerja disediakan. Lembaran Penyiasatan digunakan oleh
murid semasa menjalankan eksperimen atau aktiviti. Lembaran Kerja disediakan
untuk murid memantapkan dan menguji kefahaman mereka terhadap kemahiran proses
sains yang diterapkan. Kedua-dua jenis lembaran ini boleh digunakan sebagai
instrumen untuk menjalankan pentaksiran berasaskan sekolah kerana ianya dibina
berdasarkan standard pembelajaran yang terdapat di dalam dokumen standard
kurikulum.
·
Penilaian Kendiri
ü Dalam bahagian ini, satu
pernyataan dikemukakan bagi membuat rumusan tentang apa yang telah murid
pelajari. Ia juga merupakan refleksi kepada murid tentang pembelajaran mereka
pada hari itu.
ü Di akhir aktiviti yang
dijalankan, murid sedar kemahiran proses sains yang mereka jalankan dan boleh
membuat penilaian kendiri tentang pembelajaran mereka pada hari itu.
·
Penilaian Kerja Amali
ü Dalam bahagian ini, disediakan
konstruk penilaian PEKA untuk tujuan penilaian PEKA secara serentak selepas
satu-satu kemahiran proses sains itu diajar. Ini dapat membantu guru dalam menjalankan
PEKA.
KEMAHIRAN PROSES SAINS
MEMERHATI |
Menggunakan deria penglihatan,
pendengaran, sentuhan, rasa atau bau untuk mengumpulkan maklumat tentang objek
dan fenomena.
PETUNJUK |
- Menggunakan pelbagai deria dengan berkesan.
- Kenal pasti ciri umum sekumpulan item.
- Mengenal ciri yang ganjil atau yang mempunyai kelainan.
- Memperihalkan perbezaan dan persamaan yang dikesan.
- Memperihal perubahan yang berlaku.
- Mengenal pasti pola atau tertiban fenomena yang berlaku.
- Menggunakan alat bagi membantu deria untuk membuat kajian terperinci.
PELAKSANAAN
Tajuk :Siput Yang Cantik
Bahan Bantu belajar : Beberapa
ekor siput babi, kotak tisu
Langkah-langkah :
1. Guru meletakkan seekor siput babi di dalam kotak
tisu.
2. Guru meminta murid menyentuh, menghidu dan mendengar
objek
di dalam kotak tisu.
3. Murid diminta memerihalkan ciri objek dalam kotak
tisu.
(contoh jawapan
: keras, lembut, licin, tiada bau, busuk, hanyir, tiada bunyi)
Guru bertanya soalan:
Apakah nama haiwan
ini ? (siput)
4. Guru mempamerkan objek dalam kotak tisu.
5. Setiap kumpulan murid diberi seekor siput babi.
6. Murid
dikehendaki menggunakan deria penglihatan dan sentuhan
bagi menyatakan ciri siput. Guru bertanya
soalan.
ü Cuba anda perhatikan siput ini
dan nyatakan ciri-cirinya.
ü Sekarang cuba sentuh cengkerang,
bahagian badan dan kepala siput babi, apakah yang dapat kamu rasakan?
ü Cuba kamu perhatikan, apakah
tindakbalas siput apabila disentuh?
7. Guru meminta murid membuat perbincangan dan
merekodkan hasil
pemerhatian mereka dalam lembaran kerja yang
disediakan.
Guru memberi
arahan:
ü Bincang dalam kumpulan untuk
mengenal pasti ciri-ciri siput babi.
ü Hasil perbincangan tandakan ( /
) yang terdapat dalam Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2 yang disediakan.
8. Guru membimbing murid membuat rumusan tentang deria
yang
digunakan sepanjang
proses pemerhatian dilakukan.
Guru bertanya soalan:
ü
Apakah
deria yang kamu gunakan sepanjang proses pemerhatian
dilakukan.
Lembaran Kerja 1 (k2, k3) |
Tajuk : Siput Yang Cantik
Arahan : Tandakan ( / )
pada ruangan berkenaan ciri – ciri luaran bagi siput babi.
Bil
|
Ciri Siput Babi
|
Ya
|
Tidak
|
1
|
Mempunyai kaki
|
||
2
|
Berbau busuk
|
||
3
|
Mempunyai
sesungut
|
||
4
|
Mempunyai mata
|
||
5
|
Mempunyai mata
|
||
6
|
Cengkerang yang
licin
|
||
7
|
Mempunyai
cangkerang
|
||
8
|
Mengeluarkan
bunyi apabila disentuh
|
Saya
telah membuat pemerhatian dengan menggunakan :
Mata
untuk melihat
Hidung
untuk menghidu
Telinga
untuk mendengar
Lidah
untuk merasa
Kulit
untuk sentuhan
Lembaran Kerja 2 (k2,k3) |
Tajuk : Ciri-ciri Siput Babi
Arahan : Gariskan
jawapan yang betul.
1. Siput babi mempunyai cangkerang yang ( lembut/keras)
2. Badan siput babi (lembut/keras)
3. Apabila disentuh, badan siput babi akan bergerak
(masuk ke dalam
cangkerang/
keluar dari cangkerang / tiada gerak balas).
4. Apabila disentuh, (tidak/akan) mengeluarkan bunyi.
Saya telah membuat pemerhatian dengan
menggunakan :
Mata untuk melihat
Hidung untuk menghidu
Telinga untuk mendengar
Lidah untuk merasa
Kulit untuk sentuhan
Thank you for sharing! Nice and neat blog!
ReplyDeleteThank you for your comment..
ReplyDeleteblog yg penuh dengan informasi..tahniah cikgu
ReplyDeleteTerima Kasih. Pertama kali buat blog. Banyak lagi yang kena belajar
Deletenice blog, thanks for your sharing..
ReplyDeleteYou're welcome
DeleteSyabas, blog cikgu penuh dengan maklumat yang berguna kepada saya dan murid-murid! ^^
ReplyDeleteTerima Kasih. Yang baik sama-samalah kita kongsikan..
DeleteYou are welcome
ReplyDeleteTerima kasih. Banyak lagi yang saya perlu pelajari..
ReplyDeleteNice blog ! Keep it up :)
ReplyDeleteThank you.
DeleteWell done~~
ReplyDeleteTahniah!! Blog yg menarik..informasi yg berguna untuk dikongsi
ReplyDeleteTerima Kasih
ReplyDeleteKita sejiwa lagu yg kuminat.. Apa2 pun terima kasih kerana perkongsian ilmu. tahniah blog yg ceria...
ReplyDeleteoo..ye ke.. rasanya lagu ni tenang jiwa bila dengarnya..
Deletetahniah,kerana berjaya menghasilkan blog yang menarik
ReplyDeleteTerima kasih kak ani, jenuh gak nak buat.. tpi msh byk lg kekurangannya..masih dalam pencarian ilmu nak memurnikannya lg..
DeleteTahniah. Teruskan mengemaskini blog cikgu.
ReplyDeleteBaiklah cikgu, dalam proses mengemaskini.. nak buat tab menu, dah jadi tab menunya tpi xleh berfungsi dengan betul lak..
DeleteBlog yang bermaklumat. Terus berusaha.
ReplyDelete